Instytut Socjologii

Kontaktul. Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 36 36
fax: +48 56 622 4765
e-mail: soc-sekr@umk.pl

Instrukcja realizacji praktyk dla medioznawstwa

O co chodzi?

W ramach studiów pierwszego stopnia musisz zrealizować 90 godzin praktyk zawodowych. Na tej stronie dowiesz się, w jaki sposób możesz to zrobić.

Wszystkie informacje na tej stronie bazują na Regulaminie praktyk, który znajdziesz na końcu strony w formie załącznika.

Czemu mają służyć praktyki?

Główne cele praktyk zawodowych to:

  • poznanie środowiska pracy i specyfiki podmiotu, w którym odbywa się praktyka,
  • rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy fachowej zdobytej w trakcie studiów w realizacji konkretnych zadań zawodowych,
  • doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji, rzetelnego wykonywania obowiązków, przyjmowania odpowiedzialności za powierzone zadania, pracy w zespole,
  • weryfikacja własnych predyspozycji, wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach w kontekście możliwości podjęcia pracy zawodowej,
  • kształtowanie umiejętności uwzględniania w działalności zawodowej zasad etyki zawodowej.

Gdzie mogę zrobić praktyki?

Studentom medioznawstwa rekomendujemy poszukiwanie praktyk w agencjach reklamowych, marketingowych i public relations (oraz działach promocji i marketingu organizacji czy firm), mediach, agencjach badawczych, organizacjach pozarządowych, instytucjach kulturalnych czy jednostkach samorządowych.

 

Co do zasady studenci samodzielnie przedstawiają opiekunowi miejsce, w którym odbywają praktyki. Możesz też sprawdzić ofertę naszych partnerów (link) oraz praktyki badawcze oferowane przez pracowników naszego Instytutu (link).

Kiedy mogę zrealizować praktyki?

Praktyki studenckie realizowane są na drugim lub trzecim roku studiów. Praktyki możesz odbyć w wakacje, dokumentację związaną z nimi warto jednak skompletować wcześniej (pamiętaj, że w czasie wakacji letnich opiekun praktyk nie procesuje dokumentacji związanych z praktykami). Nie ma też przeszkód, by część praktyk zrealizować na drugim, a część na trzecim roku.

Jak mogę rozliczyć praktyki?

Aby rozliczyć praktyki, przekaż opiekunowi praktyk dziennik praktyk i formularz oceny praktykanta. Więcej informacji o tych dokumentach znajdziesz poniżej, w sekcji poświęconej procedurze realizacji praktyk.

Jak przygotować się do realizacji praktyk?

Przed rozpoczęciem praktyk skontaktuj się z opiekunem praktyk, z którym skonsultujesz miejsce odbywania praktyk i zadania, które wykonasz w ich trakcie. Pamiętaj, by do opiekuna zgłosić się odpowiednio wcześniej, w myśl regulaminu powinno to być 21 dni przed planowanym rozpoczęciem praktyk. Najczęściej będziesz potrzebować porozumienia ws. praktyk, które podpisze przedstawiciel organizacji, w której zrealizujesz praktyki, oraz prodziekan ds. kształcenia. Pamiętaj też o wykupieniu ubezpieczenia NNW obejmującego cały okres realizacji praktyk. Więcej informacji o tych dokumentach znajdziesz poniżej, w sekcji poświęconej procedurze realizacji praktyk.

Kim jest opiekun praktyk?

Opiekunem praktyk jest dr Krzysztof Lepczyński. Czuwa nad obiegiem dokumentów i ich poprawnością, ale też doradza w sprawach związanych z praktykami.

Konflikty interesów

Pamiętaj, że student ma obowiązek ujawnienia wszelkich konfliktów interesu (np. realizacji praktyk pod kierunkiem osoby lub w przedsiębiorstwie będącym własnością osoby, z którą student jest spokrewniony lub spowinowacony). Konflikt interesu nie dyskwalifikuje możliwości realizacji praktyk, jednak opiekun praktyk musi zostać o nim poinformowany na etapie konsultacji planu praktyk.

 

Unikanie oraz ujawnianie konfliktów interesów jest ważną kompetencją, którą powinien opanować absolwent medioznawstwa. Wykrycie nieujawnionego konfliktu interesu może skutkować brakiem zaliczenia praktyk oraz wszczęciem postępowania dyscyplinarnego.

Procedura praktyk krok po kroku

Praktyki możesz realizować na dwa sposoby: poza UMK, w zewnętrznej firmie lub instytucji (co robi większość studentów) oraz wewnątrz UMK, zazwyczaj w ramach projektu prowadzonego przez pracownika naszego instytutu. Obie ścieżki nieznacznie różnią się wymaganymi dokumentami.

Praktyki poza UMK

Zakładamy że masz już ogólny pomysł na swoje praktyki i jesteś “po słowie” z organizacją, w której zrealizujesz praktyki. Co dalej?

 

  1. Konsultacja z opiekunem praktyk

Przedstaw planowane miejsce praktyk oraz ogólny zarys planowanych działań opiekunowi praktyk. Opiekuna praktyk możesz odwiedzić na dyżurze, często wystarczy też konsultacja mailowa. Pamiętaj, by skonsultować się nie później niż na trzy tygodnie (21 dni) przed rozpoczęciem realizacji praktyk. W niektórych przypadkach opiekun musi potwierdzić, czy Twoje propozycje są akceptowalne, a to wymaga czasu.

2. Przygotowanie planu praktyk w porozumieniu z organizacją przyjmującą

Wspólnie z przedstawicielem organizacji, w której zrealizujesz praktyki, opracuj szczegółowy plan praktyk. To wykaz realizowanych przez Ciebie zadań, który wpiszesz do porozumienia ws. praktyk. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, albo pojawiły się zmiany w stosunku do Twoich pierwotnych planów, skonsultuj plan praktyk z opiekunem.

3. Wykupienie ubezpieczenia i przygotowanie porozumienia

Wykup ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) na czas trwania praktyk (okres objęcia ubezpieczeniem musi obejmować czas trwania praktyk, który na koniec wykażesz w dzienniku praktyk). Przygotuj też porozumienie ws. praktyk w trzech identycznych egzemplarzach, zadbaj o podpis przedstawiciela organizacji przyjmującej. Więcej o poprawnym wypełnianiu dokumentacji znajdziesz w oddzielnej sekcji poniżej.

4. Przekazanie porozumienia i zaświadczenie o ubezpieczeniu opiekunowi

Przekaż opiekunowi praktyk:

  • trzy egzemplarze porozumienia ws. praktyk podpisane przez przedstawiciela organizacji przyjmującej (fizyczne, papierowe wersje),
  • zaświadczenie o ubezpieczeniu NNW (wystarczy pierwsza strona, na której znajdą się Twoje dane osobowe i okres objęcia ubezpieczeniem).

Pamiętaj, by te dokumenty przekazać nie później niż dwa tygodnie (14 dni) przed planowanym rozpoczęciem praktyk. Opiekun praktyk musi przekazać porozumienia do prodziekan ds. kształcenia i uzyskać zgodę na rozpoczęcie przez Ciebie praktyk. Niekiedy niezbędne są korekty w dokumentacji. Daj sobie czas, by ich dokonać.

5. Zgoda prodziekan ds. kształcenia

Realizację praktyk możesz rozpocząć w chwili uzyskania od opiekuna praktyk informacji o zgodzie prodziekan ds. kształcenia na rozpoczęcie praktyk (czyli o podpisie na porozumieniu ws. praktyk). Jeśli nie uzyskasz takiej zgody (zazwyczaj zmiany wymaga plan praktyk), dokonaj niezbędnych korekt zgodnie z instrukcjami przekazanymi przez opiekuna praktyk.

6. Realizacja praktyk

Pamiętaj, by podczas realizacji praktyk prowadzić dziennik praktyk.

7. Zakończenie praktyk: podpisanie dziennika i formularza oceny

Na zakończenie praktyk poproś przedstawiciela organizacji przyjmującej o podpisanie dziennika praktyk oraz wypełnienie formularza oceny praktykanta. Więcej o poprawnym wypełnianiu dokumentacji w sekcji poniżej.

8. Przekazanie dokumentów opiekunowi i rozliczenie praktyk

Przekaż opiekunowi praktyk:

  • dziennik praktyk, wypełniony i podpisany przez przedstawiciela organizacji przyjmującej,
  • formularz oceny praktykanta wypełniony przez przedstawiciela organizacji przyjmującej.

Opiekun praktyk sprawdzi kompletność i poprawność dokumentów. Jeśli wszystko jest w porządku, uzyskasz wpis do USOS.

Praktyki na UMK

Jeśli praktyki planujesz realizować w projekcie jednego z pracowników naszego instytutu lub w innej jednostce UMK, zastosuj się do poniższej procedury. Jeśli masz wątpliwość, jaką procedurę musisz realizować, skonsultuj się z opiekunem praktyk.

  1. Konsultacja z opiekunem praktyk

Przedstaw planowane miejsce praktyk oraz ogólny zarys planowanych działań opiekunowi praktyk. Opiekuna praktyk możesz odwiedzić na dyżurze, często wystarczy też konsultacja mailowa. Pamiętaj, by skonsultować się nie później niż na trzy tygodnie (21 dni) przed rozpoczęciem realizacji praktyk. W niektórych przypadkach opiekun musi potwierdzić, czy Twoje propozycje są akceptowalne, a to wymaga czasu.

2. Wykupienie ubezpieczenia

Wykup ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) na czas trwania praktyk (okres objęcia ubezpieczeniem musi obejmować czas trwania praktyk, który na koniec wykażesz w dzienniku praktyk) i przekaż je opiekunowi praktyk (wystarczy pierwsza strona, na której znajdą się Twoje dane osobowe i okres objęcia ubezpieczeniem).

3. Realizacja praktyk

Pamiętaj, by podczas realizacji praktyk prowadzić dziennik praktyk.

4. Zakończenie praktyk: podpisanie dziennika, zaświadczenia i formularza oceny

Na zakończenie praktyk poproś pracownika UMK o podpisanie dziennika praktyk oraz wypełnienie formularza oceny praktykanta i zaświadczenia o realizacji praktyk. Więcej o poprawnym wypełnianiu dokumentacji w sekcji poniżej.

5. Przekazanie dokumentów opiekunowi praktyk

Przekaż opiekunowi praktyk:

  • dziennik praktyk, wypełniony i podpisany przez pracownika UMK,
  • formularz oceny praktykanta wypełniony przez pracownika UMK,
  • zaświadczenie o realizacji praktyk wypełnione i podpisane przez pracownika UMK.

Opiekun praktyk sprawdzi kompletność i poprawność dokumentów. Jeśli wszystko jest w porządku, uzyskasz wpis do USOS.

 

Jak poprawnie wypełnić dokumenty?

Porozumienie ws. praktyk

Jeśli zastanawiasz się, co konkretnie wpisać w ramowym planie praktyk, rozważ:

  • czego nauczysz się podczas praktyk (np. specyfiki określonej branży lub rynku, metody wykonywania określonych zadań)?
  • jakich narzędzi lub programów będziesz używać (np. SPSS, Excel lub Canva)?

Nie poprzestawaj na ogólnych opisach. Jeśli przykładowo będziesz zajmować się obsługą konta na Facebooku, warto wypisać związane z tym zadania:

ŹLE 🙁 DOBRZE! 🙂
Obsługa Facebooka Obsługa konta firmy na Facebooku

l  planowanie publikacji treści,

l  przygotowywanie materiałów graficznych w programach Canva i Photoshop,

l  nagrywanie materiałów wideo i montaż w programie Edits,

l  copywriting,

l  moderowanie treści i zarządzanie społecznością,

l  analiza skuteczności działań,

l  przygotowywanie, konfiguracja i optymalizacja płatnych kampanii z użyciem Business Managera.

Zauważ, że pod lakonicznym opisem “obsługa Facebooka” może kryć się mnóstwo pomniejszych zadań i kompetencji: od tworzenia różnego rodzaju treści, przez moderowanie społeczności, obmyślanie strategii, aż po płatne kampanie. Rzecz jasna każdy będzie mieć specyficzny zestaw zadań, spróbuj jednak działać analogicznie do powyższego przykładu. W ten sposób błyskawicznie przygotujesz wyczerpujący plan praktyk. W razie wątpliwości zapytaj opiekuna praktyk.

 

 

Dziennik praktyk

Zaświadczenie o realizacji praktyk

Zaświadczenie odpowiada sytuacji, w której wspierasz pracownika instytutu w realizacji projektu badawczego. Jeśli nie działasz w ramach projektu, możesz pominąć informację o nim (skreślając lub usuwając ostatni wiersz).